Ads 468x60px

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

INTERVJU MED KRISTOFFER PETERSON FRÅN LIVERPOOL FC!


Kristoffer Petersson, Liverpool FC.
Den senaste tiden har vi haft kontakt med Kristoffer Petersson, den unge Göteborgaren som hellre vill äta en halvspecial på Heden än käka den engelska rätten Fish and chips. Han är sjutton år och spelar i Liverpool FC och nyligen har han skrivit på ett tre års kontrakt med klubben! 


Vilket glädjer oss svenskar och även Liverpoolsupportrar. Det var hela tjugo år sedan vi såg en svensk senast i Liverpool FC. Då hette han Glenn Hysèn och även han kom i från Göteborg.


- Vi rädda om våra svenska exporter runt om i Europa, hur är det i Liverpool Kristoffer?
Jo tack det är väldigt bra, jag njuter av att få spela för Liverpool FC!


Konkurrensen måste vara stenhård när det är så många talanger, jag tänker på Raheem Sterling och Adam Morgan framför allt. Hur ger du 100% på träningen samtidigt att ha ett härligt tonårsliv?
Jag har lagt det härliga tonårslivet bakom mig. Jag har fokus på min fotboll och som du säger, så är det är stenhård konkurrens så man får ge sig själv en så ärlig chans som möjligt genom att göra det rätta och anpassa sitt liv som fotbollsspelare.


Har du fått några tips och råd i från någon spelare i A-truppen när det gäller mittfältet, och i så fall vem?
Jag har fått råd från en del spelare. Dom flesta ger en råd, och det handlar mest om att våga spela sitt egna spel. För det är anledningen till att Liverpool köpt dig, fungerar samma nästan överallt.


 Fem snabba! 
1. Seria A eller Premier League? 
    Premier League
2. Fish & chips eller Halvspecial på Heden? 
    Halvspecial på heden alla dagar i veckan!
3. Sebastian Larsson eller Stewart Downing?
   Måste säga pass ;)
4. Spela Liverpool v Everton eller Liverpool v Manchester United? 
    Liverpool vs Manchester United
5. Glenn Hysen eller Kristoffer Peterson?
    Med all god respekt Glenn, han är en legend.


Hur fungerar förhållandet med familjen och vännerna när du är så långt ifrån Göteborg?
Jag ska inte ljuga om att det alltid är så lätt. Familjen är det jobbigaste, speciellt så som det är inom familjen nu. Vännerna saknar man väldigt mycket just på grund av att man kommer ihåg var man är ifrån, Göteborg.


 Dom får en att slappna av och ha riktigt roligt! Jag har också lärt mig att ta vara på alla, och är väldigt tacksam för alla stunder jag idag får med vänner och familjen. För det blir inte allt för ofta man umgås. Nyckeln till att få mig vara stark är och har alltid varit fotbollen!


Studerar du och spelar fotboll samtidigt? Hur maxar du studierna och fotbollen?
Jag studerar på ett distansgymnasium. Skolan är väldigt viktig. Jag har lite problem på grund av att jag har mitt fokus på fotboll nu men jag måste ta denna chansen till 100% för jag kan plugga senare, fotbollsproffs kan jag bara bli en gång.


Vad har du för tankar om Manchester City och det laget Mancini har till sitt förfogande?
Jag är imponerad hur dom har fått ihop det med alla spelare, för dom spelar en fin fotboll. Även om jag personligen föredrar via sin egna academy att bli ett storlag.


- Har du alltid varit supporter till Liverpool FC? Om inte, vilket lag håller du på i Premier Leauge?
Inte alltid, men nu är jag ett stort fan. Innan var det en del Arsenal, inget grovt, det är väl bäst o säga så ;)


- Vilken är din starkaste egenskap som fotbollspelare?
Min inställning och vilja till att alltid utvecklas som spelare, samt min fysik dvs styrkan, snabbheten och spänst. Att slå försvare och skapa lägen är en bra egenskap jag har.


- Vilken är din svagaste egenskap som fotbollspelare?
Som man säger så behöver jag utveckla allting. Men min svagaste är mitt huvudspel. Hur jag alltid sätter en för stor press på mig själv, k´jag måste lära mig att slappna av, det är då jag spelar bäst fotboll.


"Folk säger alltid Ronaldo"
Vilken position fungerar du bäst som?
Liverpool spelar mig mest på högeryttermittfält. Jag trivs bäst åt vänstern och även i nummer 10 rollen, men jag spelar överallt bara jag får spela! Fast jag har startat varje match denna säsongen åt höger.


Fanns det intresse från andra klubbar förutom Liverpool FC? I såfall vilka klubbar
Japp, det fanns det. Klubbar som Everton och Fulham bland annat, även några till ute i Europa. I Allsvenskan var en del klubbar ute efter mig. Framförallt hemma i Göteborg.


Finns det många olika nationaliteter i u18 truppen?
Finns en del. Portugal, Spanien, Sverige, Kongo, Tjeckien m.m

Var det lätt att komma in i u18 truppen?
Det var det inte, meningen var ju att jag skulle komma in efter sommaren, men jag krigade, lyssnade och utvecklades med dom kom jag in i u-18 innan sommaren.


Vilken professionell fotbollsspelare är du mest lik gentemot din spelstil?
Folk säger alltid Ronaldo, visst en del likheter. Men han är för bra att jämnföras med. Jag skulle säga kanske Affelay eller kanske även Pedro, båda i Barcelona. Toppspelare även dom.


Är drömmen att spela på Anfield för Liverpool eller finns det något annat lag?
Klart det är drömmen, jag tänker på det varje dag och jag vill det så grymt mycket!


Vi önskar Kristoffer Peterson all lycka i världen! YNWA Kristoffer.


/ Alexander Petersson

3 kommentarer:

Kop Bird sa...

Detta stämmer faktiskt inte att han är första Svensk sen Glenn Hysén tidigare fanss som Svensk även Alexander Kacaniklic i Liverpool men han lämnade för några månadersen för Fulham :)

Kop Bird sa...

Fel av mig rättare sagt var det 2010 han fick lämna men ändå, Men hade dock rätt i att en Svensk funnits där tidigare :-;)

Jeppe pq sa...

Jag ser ganska många stavfel här. AVGÅ!

Skicka en kommentar

Vilken liga följer du?